Avslappning och mindfulness

Ung kvinna njuter av höstsolen med slutna ögon.

Foto: Mostphotos

Det är lätt att glömma bort att ta hand sig själv, särskilt om man är van vid att behöva ta hand om någon annan. I värsta fall kan du känna dig stressad och ha svårt att koppla av.

Stress är en instinktiv reaktion som alltid funnits hos människan och gör kroppen beredd på en fysisk ansträngning. Om stressen blir långvarig kan kroppen skada sig själv i stället för att överleva. Genom att ta hand om dig själv minskar du risken för ohälsa. Ett sätt att göra detta är att skapa tid för avslappning. 


Avslappningsövningar

Avslappning spelar en stor roll för att vi ska kunna njuta av och trivas med livet. Kropp och själ hör ihop och påverkar varandra. När du är spänd och på din vakt är också dina muskler spända. I en avspänd kropp är det lättare att nå en känsla av inre lugn och få inre balans. Du kan då lättare lyssna på kroppens signaler och prioritera dig själv mer.

Avslappningsövningarna nedan kan hjälpa dig att minska din stress.

Praktiska tips när du gör övningarna

  • Ha en neutral inställning när du tränar avslappning, undvik förväntningar på vad som ska hända under en övning.
  • Ha tålamod när du övar, i början kan det vara svårt att slappna av och tankarna återkommer till det som är jobbigt. Det är normalt, om du fortsätter några gånger till så kommer du märka att det blir lättare.
  • Ligg gärna på golvet eller sitt i en skön stol när du tränar avslappning. Ställningen ska kännas bekväm och kläderna ska helst vara lösa och bekväma.

Tips på övningar


Mindfulness – medveten närvaro för ett ökat välbefinnande

Det finns ingen exakt översättning av det engelska ordet mindfulness, men det brukar ofta översättas till medveten närvaro. Att vara medvetet närvarande är ett förhållningssätt som handlar om att leva i större medvetenhet om sig själv och det som finns i just denna stund, i nuet.

Beskrivning av mindfulness – 1177 Vårdguiden​

Mindfulness i praktiken – 1177 Vårdguiden

Mindfulnessövningar på ljudfil – 1177 Vårdguiden